هورس مارکت
هورس مارکت
آمادگی اسب

آماده کردن اسب برای سوارکاری

آماده شدن برای سواری کمی وقت می برد، حتی اگر بخواهید در یک بعد از ظهر دلنشین در باشگاه سواری کنید اسب تان باید خوب قشو و آماده سوار شدن باشد.

و بعد از اینکه سواری تان تمام شد باز هم کارتان تمام نشده، چون در این زمان اسب نیاز به مراقبت های بیشتر دارد. در اینجا مراحلی که باید انجام دهید را مرور می کنیم.

1) اسب تان را از باکس بیرون بیاورید، ببندید و او را قشو کنید. اگر فصل بهار است و موهای اسب تان می ریزد از برس مخصوص برای پاک کردن آن از بدن اسب تان استفاده کنید. برس را در جهت موها بکشید. هر چند ثانیه باید کار را متوقف کنید و برس را از موهای کنده شده تمیز کنید. این برس مخصوص را در قسمت های سر و پاها به کار نبرید، و در قسمت های استخوانی بدن اسب آن را خیلی آرام روی موها بکشید. از این نوع برس فقط در فصل برها استفاده می شود که موهای بدن اسب پرپشت و در حال ریزش است.

2) از شانه قشوی پلاستیکی (نه فلزی) استفاده کنید. آن را به شکل دایره وار روی بدن اسب حرکت دهید و موهای شل و گرد و خاک را از بدنش بزدایید. این کار باعث می شود ماهیچه های اسب هم ماساژ داده شود.

شانه را روی ماهیچه های بزرگ مثل پشت ران محکم تر بکشید. ماساژ را تا نواحی استخوانی مثل پاها و ستون فقرات هم ادامه بدهید. وقتی به قسمت سر اسب رسیدید شانه را آرام و فقط روی مرکز پیشانی اش بکشید.

3) از برس سفت برای برطرف کردن موها و گرد و خاکی که با شانه به سطح پوست بدن اسب آمده استفاده کنید. باز هم باید در نواحی استخوانی برس را آرام بکشید. از برس سفت در ناحیه سر استفاده نکنید. از برس نرم می توانید برای کل بدن و سر اسب استفاده کنید.

اسب سواری

4) سم های اسب را تمیز کنید. برای این کار باید پای اسب را بالا بگیرید و کثیفی ها و خرده سنگ ها را از داخل نعل و سمش دربیاورید. اگر در این کار تجربه کافی ندارید هرگز آن را انجام ندهید. می توانید کنار یک سوارکار ماهرتر با این کار آشنا شوید.

5) از شانه مخصوص برای شانه و تمیز کردن یال و دم اسب استفاده کنید. از محل رویش موها شروع کنید و آرام به سمت انتها بروید. موقع شانه کردن دم اسب، نباید پشت اسب بایستید، چون اسب نمی تواند آن قسمت را ببیند، و ممکن است لگد بخورید. در عوض، دمش را در دست بگیرید و درحالیکه کنار اسب ایستاده اید آن را شانه کنید.

6) در هنگام انجام این تمیزکاری ها، بدن اسب را از نظر وجود کبودی، تورم یا هر علامت غیرعادی دیگری بررسی کنید. عقب بایستید و به کل بدن اسب نگاه کنید. اگر در پاها یا محل قرار دادن زین و افسار زخم خاصی مشاهده کردید نباید با این اسب به سواری بروید. اگر زخم یا بریدگی یا تورم جزئی است و در جای دیگری از بدن اسب قرار دارد، می توانید سوارش شوید و بعدا به زخم کوچکش رسیدگی کنید.

7) نگاهی سریع به لوازم اسب تان بیندازید. اگر لوازم اسب تان مثل زین، افسار، رکاب و … خرابی یا پارگی خاصی دارد بهتر است به فکر لوازم جدید باشید.

برگرفته از دنیای اسب

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط