هورس مارکت
هورس مارکت

مقاله نقش درمانی اسب وسوارکاری در مبارزه با سرطان

عنوان مقاله : نقش درمانی اسب وسوارکاری در مبارزه با سرطان
مولف: مهتاب باباحیدری دانشجوی مهندسی دامپروری وپرورش اسب دانشکده علمی کاربردی فدراسیون سوارکاری
ایمیل : mahtab588@gmail.com
چکیده:
یکی از بیماری های شایع در سنوات اخیر ، سرطان بوده که متاسفانه جان بسیاری را گرفته و عده بسیاری را دچار معلولیت نموده است. مطابق با پیش بینی های انجام شده و توجه به نرخ امید به زندگی ، رژیم غذایی ، استرس ، جهان الکترونیک و .. تعداد افراد مبتلا به این بیماری بیشتر نیز خواهد شد. از آنجا که در کنار بعد درمانی جسمی افراد مبتلا به سرطان ، بعد روحی نیز بعنوان بخشی موثر یاد میشود ، موضوع نقش درمانی اسب درتوانبخشی ، کنترل و عقب نشینی بیماری سرطان ، سوژه این تحقیق میباشد. نگارنده که خود یکی از مبتلایان به این بیماری بوده است ، بعنوان یک نمونه عینی از تایید این فرضیه ، سوژه تحقیق میباشد. در پایان به این نتیجه خواهیم رسید که برگزیدن تاثیرات فیزیولوژیکی و روانشناختی پروتکل های درمانی به کمک حضور اسب EAT در بازماندگان سرطان پستان باعث افزایش کیفیت زندگی وتاثیرات مثبت توانبخشی بعد از سرطان خواهد شد .از آنجا که در قرآن کریم 6 بار از اسب و جایگاه بهشتی این موجود پر برکت برای چیره شدن برتهدیدهای دشمن ( در مقاله فعلی ، سرطان) یاد شده است، در این نگاشته تقویت سلامت روحی بیماران با استفاده از اسب و سوارکاری و استفاده از مشتقات دارویی اسب مانند شیر اسب و .. مورد توجه قرار گرفته است.


کلید واژه فارسی :
اسب ، سوارکاری ، سرطان ،کمان گیری روی اسب ، سیستم ایمنی ، توانبخشی ، درمان بااسب ،
کلید واژه لاتین:
assisted therapy _ Hippo thrapy _ horseback archery – equine therapy

مقدمه:
بر اساس مدلسازی های انجام گرفته، به دلیل روند تغییرات جمعیتی و توجه به شاخص امید به زندگی در کشور ما، میزان بروز سرطان بدون در نظر گرفتن سرطان پوست غیر مالنومی از تعداد 84800 مورد در سال 2012 به 129700 مورد در سال 2025 خواهد رسید (عباچی زاده و کرامتی نیا ،1394). برای اغلب افراد شنیدن این که به این بیماری مبتلا هستند بسیار دردناک است و بدنشان را در وضعیت منفی و سختی قرار می دهد. درمان های سرطان که اغلب با شیمی درمانی نیز همراه هستند، که این وضعیت را تشدید می کنند. این بیماری با روحیه فرد بسیار در ارتباط هست و هر چه فرد امید بیشتری داشته باشد، بهتر جواب می دهد و اگر فرد دچار ناامیدی و افسردگی شود روند درمان نیز کند تر شده و در برخی موارد حتی بدتر می شود. بنابراین بسیار اهمیت دارد که فرد بیمار مراقبت های روحی را نیز در کنار درمان های جسمی رعایت کند.( ایساتیس گستر،1397).
مطالعات زیادی در ارتباط با جایگاه اسب و اسب سواری در اسلام انجام گرفته است بطوریکه در قرآن کریم شش بار از آن یاد شده که نشان از جایگاه رفیع اسب از منظر خداوند است .( یاسمن سادات اصل احمدی ،97) .همچنین اسلام فراگیری اسب سواری را واجب کفایی برشمرده است و گذشته ازنقش نظامی اسب سواری بین مسلمین ، در زمان فراغت نیز در مسابقات حضور پیدا میکردند و پیامبر اکرم هدایای مسابقات اینچنینی را از اموال خویش اهدا مینمودند و همواره ترویج سوارکاری دربین مسلمانان و بر آموزش فرزندان را مورد تاکید قرار میداده اند ،از آنجا که در قرآن ومباحث دینی و مذهبی ما به این امر و اهمیت ورزش با اسب تاکید شده و از طرف دیگر اینکه در سالهای اخیر یافته ایم که موکدات قرآنی ، با گذر زمان در یافته ها علمی اثبات شده است ، بیش از پیش به نقش اسب در بهبود سلامت برخی بیماری ها پی خواهیم برد. تمرکز و تعادل در بازیابی مرکز ثقل اسب و سوارکار با انجام تمرین‌های ورزشی تعادلی وحرکتی و همچنین ایجاد تمرکز در تیراندازی وتمرکز برهدف به وسیله تیروکمان سنتی وتلفیق دورشته ورزشی تعادلی وتمرکزی تمرینهای کششی ومهارتی در ایجاد اعتماد به نفس و‌حال خوب ونهایاتا بالا بردن سیستم ایمنی بدن پرداخته وروابط عاطفی بااسب وتعامل دوسویه کنترل سوارکار واسب چهارپای بهشتی خدا ،به همیاری ذرات وسلولهای مدافع سرطان پرداخته وبا ایجاد حس خوب که به تجربه بارها در موارد مختلف مشاهده شده ،دوری از اضطرابها ونگرانی ها استفاده از مشتقات اسب و محیط آرامبخش اسبی باتقویت سیستم ایمنی به بهبودیافته گان وبیماران درحال مبارزه، درمان حمایتی داشته است (azfamily ،2018). حتی در گذشته نام اسب در روشهای درمان علمی سرطان باترفندی به نام” اسب تروآ ” که در زمان یونان باستان برای نفوذ سربازان در ورود به شهر مورد محاصره از طریق مجسمه بزرگ اسبی این کار صورت گرفت نشان از کمک اسب در نابود کردن دشمن در جنگهای تن به تن دارد.(ایسنا ،1388) . ادغام سبک های درمانی روشهای عصب شناسی بالینی و نورولوژی درمانی اسب منجر به ایجاد سبکی جدید در تقویت تعادل حرکتی و حتی حواس عاطفی وتقویت ایمنی خواهد شد( آنا برتینو ، 2020 ). اسب درمانی یک استراتژی درمانی است که برای بهبود بیماران با طیف گسترده ای از نیازهای جسمی، احساسی، ادراکی ،اجتماعی، رفتاری وروانی از آن استفاده میشود در این استراتژی درمانگر، از اسب به عنوان یک ابزار درمانی استفاده می شود وحرکات موزون اسب احساسی از توازن و توانمندی برای بیمار به وجود می آورد که این احساس ، خاصیتی بنیادی از سیستم حرکتی انسان میباشد. پژوهش ها نشان میدهد ارتباط بین لگن سوارکار وحرکات بدن اسب این احساس توانمندی را بوجود می آورد.( علیرضا رحیمی ،1387، ص 5)


پیشینه تحقیق:
تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با سرطان مدتی است که به عنوان یک روش مهم در میان درمان‌های مدرن سرطان کارآیی خود را نشان داده است.دسته‌ای از داروها هم اکنون در نقاط مختلف جهان به کار گرفته می‌شوند که پس از تجویز اصطلاحا سیستم ایمنی بدن برای حمله به سلول‌های سرطانی را “افسارگریخته” می‌کنند. تغییر سبک زندگی در افزایش قدرت سیستم ایمنی تاکید شده است و این سبک میتواند باافزودن موجود زنده ای به نام اسب همراه باشدبه عنوان مثال مراقبه یا مدیتیشن با اسب ، افکار مثبت وهم صحبتی با اسب ،به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش هورمون استرس کمک می کند. هنگامی که مراقبه می کنید منطقه ای از مغز که احساسات مثبت و هوشیاری را کنترل می کند برانگیخته می شود و این منطقه مرکزی متعلق به سیستم ایمنی است. اگر بتوانید استرس روانی را کاهش دهید به سیستم ایمنی بدن کمک کرده اید. محققان دانشگاه ایالتی اوهایو گزارش داده اند که اثر منفی استرس بر سیستم ایمنی بدن با قطع ارتباط بین سیستم غدد درون ریز یا سیستم هورمونی و سیستم عصبی و سیستم ایمنی روی بدن تاثیر می گذارد. مطالعات نشان داده است از 90 درصد کل سرطان‌ها می‌توان با استفاده از رژیم غذایی، شیوه زندگی و عوامل محیطی جلوگیری کرد، این بدان معنی است که تعداد بسیار کمی از سرطان‌ها تنها بدخیم و به عوامل ژنتیکی مربوط هستند و بسیاری از سرطانها به دلیل عوامل محیطی میباشد. ارتباط بین شیوه زندگی، رژیم غذایی و سرطان به خوبی اثبات شده است، نتایج یک مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه تگزاس در هوستون در سال 2008 انجام شد، نشان داد که “سرطان” یک بیماری قابل پیشگیری است و پیشگیری از آن نیازمند تغییراتی در شیوه زندگی است.اخیرا مطالعات بیشتری در زمینه این همبستگی انجام شده است، یکی از این تحقیقات، مطالعه سال 2016 محققان دانشگاه هاروارد است، طبق نتایج به دست آمده از این مطالعات: «با اصلاح شیوه زندگی می‌توان از سرطان به طور قابل توجهی جلوگیری کرد.»

در اختلال مادرزادی اوتیسم که یک اختلال رشدی است ومعمولا در سه سال اول زندگی کودک ظاهر میشود و باعث نقص در عملکرد اجتماعی ارتباطی (کلامی و غیرکلامی) ، مهارتهای حرکتی و اختلال در یکپارچگی حسی میشود با وجود اینکه محققان تاکنون درمان قطعی کشف ننموده اند ، در صدد ارائه مداخلات درمانی گسترده افزایش توانبخشی روحی حرکتی بااسب از طریق ، تماس و نوازش ،تیماراسب وفارغ شدن از استرسهای روزانه و بیماری بوده اند. اثرات استفاده از توانبخشی روحی حرکتی با اسب باعث افزایش پاسخ های فیزیولوژیکی روان شناختی و اجتماعی در کودکان ونوجوانان وبهبود پردازش حسی و افزایش سطح توجه و تمرکز و بالا رفتن مهارتهای حرکتی و افزایش خودمراقبتی به عنوان درمان مکمل در کودکان اوتیسم میشود . ( امیر احمدی ، کریم ایوبی آواز ، 1398) به موازات آن تحقیقاتی نیز در ارتباط با نقش اسب و سوارکاری و سایر موضوعات مرتبط با اسب در کنترل عوارض بیماری سرطان شده و نقش آن بعنوان یکی از عوامل کنترل کننده به اثبات رسیده است. از آنجا که نگارنده خود بعنوان یک نمونه ثابت شده از تاثیرات روحی و جسمی اسب و اسب دوانی با کمانگیری روی اسب وتعامل باابهت این موجود عظیم الجثه وتمرکز بر تیر زدن در حین چهار نعل و همینطور وابسته های آن در کنترل بیماری سرطان میباشد ، تجارب و روند بهبود خود را متکی بر اصول حرکتی و روحی این ورزش و ماهیتا خود اسب ارائه میدهد. پنج دلیل عمده و قطعی برای توجه ویژه به اسب درمانی وجود دارد(آنا برتینو ، 2020)
 تغییر تنظیمات: اسب مانند یک انبار انرژی است که با وجود حضور در مزارع وبوی سبز علوفه و طراوت فضای موجود در محل سواری، با تاختن اسب از هر احساس مریضی دور میشوید این در مورد سوژه تحقیق سرطان و دوری از استفاده تجویز داروهای ضد افسردگی و بهبود حال روحی موثر بااسب در پیشبرد درمان مورد نظر هم تایید شده است.
 توانبخشی جسمی: مراقبت از اسب وسوار شدن بر اسب دلیلی بر توانبخشی جسمی است و باعث ساخت عضلاتی در بدن میشود که تا کنون در ورزشی به غیر از سوارکاری متوجه حضور و تقویت آن عضلات نشده ایم و باعث عضله سازی و قویتر شدن جسم میشودو باهماهنگی متقارن بین اعضای بدن در (دست ها چشمها و پاها )باعث تاثیر مثبت هارمونی و هماهنگی بدن سوارکار میشود ودلیلی برتلاش برای حفظ سلامتی عنوان شده است.
 حواس پرتی:اسبها ذهن شما را از هرچیزی دور میکنندو به عنوان ابزاری برای استراحت و فارغ شدن از نقش نگرانی و کاهش اندوه و درد نام برده شده اند،زیرا قدرت و عظیم الجثه بودن اسب برای مهار نمودن و کنترل توجه زیادی میپذیرد و حواس شما از تمام موارد دیگر متوجه کنترل و مدیریت اسبتان میشود.
 احساس کنترل:در برخی بیماریها که احساس کنترل در اندامهای حرکتی ندارند ،اسب سواری و مراقبت از اسب و تحت کنترل داشتن اسب در ایجاد اعتماد بین اسب وسوار و در حین سواری از تعادل درون زین به مرکز ثقل سوارکار با احساس آزادی و رهایی از بیماری در قالب اسب به وجود می اید

 

 همنشینی : ایجاد روابط مثبت و انرژیی با نام اقتدار از همراهی بااسب در استراتژی توانبخشی برای هر بیمار موثر است و بعد ازچند هفته سوارکاری درمانی ،کیفیت زندگی بیماران افزایش یافته است.
بر اساس بررسی‌ها ، افزایش امید به زندگی به این معنی است که افراد بیشتر عمر می‌کنند و لذا تعداد بیشتری از آن‌ها تحت تأثیر این بیماری قرار خواهند گرفت. اما سبک زندگی ، می‌تواند تأثیر مهمی در عدم ابتلا به این بیماری داشته باشد. به گفته پیتر سیسیانی ، پروفسور دانشگاه کویین مری ، «افزایش موارد سرطان اجتناب ناپذیر نیست و کارهای زیادی است که می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا به سرطان انجام دهیم.» عواملی در زندگی روزمره، رشد تومور را کاهش می‌دهد.
دنبال کردن یک روش زندگی سالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در طول زندگی یک فرد از ۵۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش دهد. با سبک اسب درمانی و همنشینی با اسب میتوانیم سیستم ایمنی بدن را بالا وتقویت نمود. جهان اسب موقعیتی پیچیده دارد و شامل فعالیتهایی چون پرورش اسب ، ورزشهای همراه با اسب، توریسم با اسب و فعالیتهای نظیر، اسب درمانی و دریافت انرژیهای مثبت از اسب می باشد که ارتباط روحی و عاطفی انسان و اسب را شامل شده است.
اینکه دانشمندان استرالیایی در ترفندی برای مقابله با سرطان بطور مستقیم سلولهای بیمار را با روش اسب تروآ که اصطلاحی است در علم درمان سرطان به معنی حمله ومحصور کردن دشمن ، نشان از ماهیت مسبوق به سابقه از کمک این حیوان در بهبود شرایط اینچنینی میباشد.
روش تحقیق:
روش تحقیق این مقاله مبتنی بر روش ” مورد پژوهی ” بوده و مورد پژوهش نیز ، نگارنده مقاله میباشد. زیرا از هر لحاظ با موضوع اصلی تحقیق مطابقت داشته است . مورد پژوهش حال حاضر ، مبارز سرطانی از نوع Bereast cancer” ” بوده که بعد از سپری شدن 4سال ، منجر به Metastasis در مهره ال 5 کمر میباشد،سرطان را بعد از درمانهای کموتراپی و رادیوتراپی در دومرحله پشت سر گذاشته و با وجود جهنده بودن سلولهای سرطانی با هورمون درمانی دوره را سپری نموده است. از طرفی بر اساس علاقه قبلی و قلبی به اسب و سوارکاری و به واسطه فعالیت حرفه ای در این حوزه ، مولفه های مناسب جهت پژوهش را داشته است.

 

یافته های تحقیق:
همانطور که عنوان شد ، نگارنده بعد از طی مراحل مختلف درمان ، نوسانات هورمونی را با دل زدن به طبیعت و تاختن و برقراری ارتباط عاطفی با اسب و استفاده از متعلقات شیر اسب که درمانی بر هورمون تراپی است، مدیریت نموده است،دلیل سلامتی و بهبود بخشیدن ، دوران نقاهت و عقب نشینی بیماری را حضور در این محفل اسبی و ورزشی تفریحی میداند ،که در وهله اول با ایجاد انرژی مثبت ،روحیه سلامتی را ارتقا بخشیده است و راه اندازی پویشی با عنوان اسب درمانی یا “هیپوتراپی” را در جهت هم اندیشی و هم افزایی و امید به زندگی و عشق و اشتیاق به حضور اسب به عنوان مایه ای از حیات و سلامتی موثر میداند، ودلیل تفاوت سوارکار به عنوان ورزشکاری توانمند با انسان عادی را در اعتماد به نفسی میداند که از مدیریت حیوانی چند تنی به دست می آیدوبا کنترل نمودن تعادل در مرکز ثقل سوار و اسب، به قوی شدن عضلات جسم و روح در پشت سر گذاشتن بحرانهای زندگی کمک شایانی خواهد داشت.
به همین دلیل است که ورزشکاران سوارکاری را اشخاص مسولیت پذیر تری در قبول مسولیتهای اجتماعی فرهنگی و سیاسی میداند. و دلیل این فرضیه را مقابله با بحرانهای سوارکاری استقامتی حادثه ای وحمله یا هجوم ناملایمت ها اعم از حیوانات و خزندگان در مسیر سواری های تیمی و تک نفره و تمرکز و یادگیری مرکز ثقل بدن بروی اسب میشمارد که یک مهارت جدید و عضله سازی های ذهنی و حرکتی بر این اشخاص اضافه میشود.
از آنجا که حرکت اسب دارای ابعاد چند گانه ی چپ ، راست و رو به جلو میباشد ، باعث تغییرات میلیمتری در لگن خاصره سوارکار و باز شدن مفاصل و لگن میشود ،که این امر در مورد مذکور در ترمیم مهره ال 5 تراشیده شده و تقویت آن تاثیر به سزایی داشته است. سوارکاری صحیح به بسیاری از دردهای کمر وستون فقرات کمک شایانی داشته است. این مهم با مشاهده نمونه هایی از اسب درمانی در کودکان اوتیسم یا بیماران با مشکلات رشدی حرکتی که حتی قادر به گرفتن مداد در دستهایشان نبوده اند و در جلسات اول سوار شدن بر اسب سر می‌خوردند وتعادل نداشتند قابل اثبات بوده زیرا مشاهده شده بعد از چند جلسه به حالت عادی برمی‌گشتند،
از آنجا که نگارنده مبتلا به سرطان پستان و متاستاز مجدد در ستون فقرات بوده و دچار درگیری مهره کمر بوده ، بعد از بررسی چندساله روش درمانی عاطفی ارتباط با اسب و سوارکاری و کنترل این موجود و تمرکز بر تیرزدن با کمان سنتی بروی زمین و ادغام دو رشته سوارکاری و تیروکمان سنتی بروی اسب ، کمک اساسی به سلامتی و توانبخشی و حال خوب و ارتقا اعتماد به نفس خود نموده است .که با وجود ماستکتومی در سمت راست بدن و جایگاه لنف ادم که در دست راست اندامهای فوقانی حرکتی میباشد و همینطور با وجود کمبود 13غده لنفاوی و تاکید پزشکان درمانگر بر کم کاری دست راست در تحمل وزنه ای بیش از یک کیلو گرم، توانسته با تمرین تیر زدن با کمان سنتی با پونداژ35 ، به تدریج و از طریق بالا بردن قدرت دست و الهام از صلابت و برکت حضور اسب و کنترل و مدیریت حرکات این موجود ، اعتماد به نفس خود را باز یافته است. توانایی تاختن و تیر اندازی بر روی اسب را مرهون کنترل بر مرکز ثقل تعادل به دلیل توانبخشی و انرژی درمانی حرکات و اندامهای پشتی اسب و لگن سوارکار بدون استفاده از زین میداند . تقویت مهره ال 5 کمر خود که نزدیکترین مهره اتصال به ناحیه لگن میباشد را موجب رفع عیب و شکل دادن به ترمیم ستون فقرات شده است را نیز از همین موضوع می داند زیرا نشستن صحیح و تعامل بین اندامهای اسب و سوار مهمترین دلیل درهنر سوارکاری و اصلاح ستون فقرات میباشد.

 

به گفته دکتر رابین زاسیو کارشناس اضطراب “اسبها عناصر منحصر به فردی را در فرایند درون به ارمغان می آورند”ومهمترین تاثیر در تقویت سلامت را روان درمانی و روبررو شدن با چالشهای ترس و اضطراب میداند.ارتباط برقرار کردن با اسب و تخلیه بارهای منفی روانی با مکالمه بااین موجود به عنوان سنگ صبور باعث ارتقا روابط شخصی سوارکار و گسترش روابط صحیح باانسانهای ورزشی و سالم خواهد شد . یکی از موکدات پزشکان در رویارویی با بیماری سرطان سبک و ساده شمردن این بیماری وتمرکز نداشتن بربیماری میباشد و به همین دلیل حضور اسب به کاهش تنشهای درمانی و اطرافیان مبتلایان موثر بوده است. دمای بدن اسب با 38 درجه نزدیک به دمای بدن انسان میباشدو هماهنگی در سواری بدون زین و دریافت انرژی بدن اسب در برداشتن گامها و هارمونی بدن اسب و سوار، دما وانرژی اسب تمام بارهای منفی را کاهش و حذف مینماید. قویتر شدن عضلات استخوانها و ترمیم ستون فقرات با تغییرات میلیمتری و باز شدن لگن سوارکار بهترین هارمونی ریتم بدنهای دو موجود همراه درخلق آرامش همراه با عزت نفس میباشد ، اعتماد به نفس و اقتدار حاصل شده از این موجود برای مقابله با ناملایمتها ، توانمندی بسیاری را در پذیرش مسئولیتهای مهم همراه دارد.
معمولا هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی، ازسویی احساسات ما را متعادل نگه‌ می‌دارند و ازسویی‌دیگر تحت‌ تأثیر سبک زندگی ما و عوامل وابسته به آن قرار دارند. هرچند سبک‌ زندگی افراد و عوامل مرتبط با آن ممکن است تأثیر زیادی بر احساس شادی هر فرد در طول زندگی‌اش داشته باشد، اما در سال ۲۰۰۸ روان‌شناسان پژوهشی در این زمینه انجام دادند که طی آن مشخص شد پیش‌زمینه‌های ارثی می‌توانند تا ۵۰درصد بر میزان شادمانی ما اثر بگذارند. بااین‌وجود طبق آنچه پژوهشگران طی سال‌ها به آن دست‌یافته‌اند، حتی اگر به‌طور کاملا طبیعی میزان احساس شادی در فردی، خیلی اندک باشد، آن فرد بازهم قادر خواهد بود زندگی شاد و چشم‌انداز روشنی را انتخاب و به‌ آن دست پیدا کند. به عنوان مثال هورمون دوپامین “DOPAMIN”این انتقال‌‌دهنده‌ی عصبی، سیستم مربوط به دریافت پاداش را در مغز شما هدایت می‌کند. هنگامی‌‌که در محل کارتان مورد ستایش مدیر یا همکاران خود قرار می‌گیرید، مغز درواقع دوپامین خوش‌مزه‌ای به‌سمت شما پرتاب می‌کند و بعد از آن، لبریز از احساس جذاب سرخوشی می‌شوید؛ این احساس نیز باعث می‌شود رفتار خوشایندی داشته باشید. دوستان عزیزم، دوپامین را می‌توانید با دنبال‌کردن اهداف واقع‌بینانه تقویت کنید. اهداف دست‌یافتنی و کوتاه‌مدت برای خودتان درنظر بگیرید و با رسیدن به این اهداف با دریافت دوپامین بیشتر، احساس شادی کنید. می‌توانید از اهداف خیلی کوچک‌ شروع کنید. میز کارتان را مرتب کنید و از تمیزبودن آن لذت ببرید. بچسبید به برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و تأثیرگذار و وقتی عملی‌شان کردید، از مغزتان دوپامین و احساس شادی جایزه بگیرید. به‌دنبال فعالیت‌های سالم و لذت‌بخشی باشید که روی زندگی‌تان اثرات مثبتی دارد.و سروتونین”SEROTONIN”این انتقال‌دهنده‌ی عصبی و تقویت‌کننده‌ی خلق‌وخو، ضد افسردگی است و این انتقال‌دهنده‌ی عصبی و تقویت‌کننده‌ی خلق‌وخو، ضد افسردگی ه «مهارکننده‌ی گزینشی سروتونین» شهرت دارد که سطح این ماده را در مغز افزایش می‌دهد. طبیعی‌ترین و البته مؤثرترین روش تقویت سروتونین، انجام ورزش روزانه است. یکی از عللی که پیاده‌روی و در این تحقیق سوارکاری یا ورزش حال‌تان را بهتر می‌کند، وجود همین انتقال‌دهنده‌ی عصبیِ شگفت‌انگیز است. پس ورزش و پیاده‌روی را ترک نکنید. اگر حس می‌کنید هروقت می‌خواهید عزم‌تان را برای رفتن به ورزش یا پیاده‌روی جزم کنید، تنبلی به‌سراغ‌تان می‌آید، سروتونین و کارکرد آن را به‌خاطر بیاورید.اکسی توسینOXYTOCIN” “، نوعی انتقال‌دهنده‌ی عصبی است و هم یکی از هورمون‌های شادی. محققان دانشگاه «کلارمونت» کالیفرنیا درباره‌ی این هورمون که اغلب» هورمون عشق» نامیده می‌شود، و تأثیر آن بر زنان، مطالعات زیادی انجام داده‌اند. این مطالعات نشان می‌دهند کارکرد این هورمون و انتقال‌دهنده‌ی عصبی با سطح رضایت فرد در زندگی ارتباط مؤثری دارد. گفتنی است این هورمون در فیزیولوژی و شادی زنان نسبت به مردان نقش مهم‌تری ایفا می‌کند.ESTROGEN استروژن به شکل‌گیری سروتونین کمک می‌کند، از شما دربرابر تحریک‌پذیری و اضطراب محافظت می‌کند و باعث می‌شود خلق‌وخوی پایدارتری داشته باشید. استروژن هورمونی است که با شروع یائسگی کاهش می‌یابد و عوامل مؤثر در سبک زندگی، همچون مصرف دخانیات و ورزش شدید هم می‌تواند موجب کاهش ترشح این هورمون شادی شود. عدم تعادل استروژن و پروژسترون در دوران پیری، ممکن است اثراتی منفی روی خلق‌وخویتان داشته باشد. ، حتما بارها شنیده‌اید که بسیاری از بیماری‌ها ریشه‌ در میزان استرس فرد دارند. پس بد نیست بدانید که استرس در عدم‌تعادل این دو هورمون هم مؤثر است، چراکه هورمون استرس یا همان هورمون کورتیزول که ، در ترشح هر دو هورمونِ استروژن و پروژسترون و رفتار و عملکرد این دو هورمون دخالت دارد.
هورمون پروژسترون در میزان و کیفیت خواب شما مؤثر است و باعث می‌شود خوب بخوابید. پروژسترون مانع اضطراب، تحریک‌پذیری و نوسانات خلق‌وخو در افراد می‌شود. سطح این هورمون در زنان، بعد از ۳۵ یا ۴۰سالگی و با قدم‌گذاشتن به دوران یائسگی به‌طرز قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد و این میزان کاهش، اگر با استرس بیش‌ازحد و نداشتن رژیم غذایی سالم همراه باشد، تشدید خواهد شد. دکتر «سارا گوتفرید»، نویسنده‌ی کتاب درمان هورمونی معتقد است خودمراقبتی و رژیم غذاییِ درست، در مقایسه با مصرف هورمون جایگزین برای متعادل نگه‌داشتن سطح هورمون‌‌ها، رویکرد بهتری است. به‌تعبیر دیگر، ازآنجاکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، به‌جای آنکه بخواهیم کمبود این هورمون‌ها را با مصرف هورمون به‌عنوان داروبرطرف کنیم، می‌توانیم با مراقبت درست از خود و داشتن رژیم غذایی سالم، از کمبود آنها جلوگیری کنیم.
ورزش سوارکاری برخلاف ورزشهای شنا و دوچرخه سواری فشار کمی بر زانوهای ورزشکار دارد، روش پیشنهادی استفاده بدون زین از اسب با طولانی نمودن مسیر سواری و افزایش زمان کم به زیاداست .با افزایش دشواری برای حفط تعادل و پیدا نمودن مرکز ثقل خود با اسب موجب تامل و کنترل فراز و نشیبهای زندگی و انعطاف پذیری در مقابل با مشکلات خواهیم شد که به ورزیده شدن ماهیچه های جسم و ذهن کمک می نماید ، افزایش تمرکز در کم و زیاد کردن سرعت سوارکاری، بدون اینکه اسب از مسیر حرکتش خارج شود نیازمند هماهنگی اعضای بدن و مغز میباشد که مغز برای تقویت این قابلیت تمرین فوق العاده ای را تکرار میکند و این یادگیری ها و تمارین در طول زندگی و در کنار اسب درپرورش تولید کره و رشد اسبها و زندگی با این موجود دررشته های تلفیقی به تقویت حافظه و سلامت روان کمک خواهد نمود زیرا هرروزه در کنار اسبها موارد جدیدی برای یادگیری ، پرورش تولید و… وجود دارد و سوارکار و اسب دار نیازمند کسب دانش و مهارت زیادی خواهند بود و باعث افزایش صبر و بردباری میشود و تاختن در یادگیری چهارنعل و شرکت در مسابقات و و کسب مقام ، احساس خوشایند و توام با غروری است که به کاهش اضطراب و ترشحات هورمون دوپامین و افزایش اعتماد به نفس می افزاید،این قدرت تعادل در تلفیق شدن با تیرزدن ، کمان سنتی در ایجاد تعادل به سلامت سوارکار کمک شایانی میکند و تیرزدن بر اهداف ، تداعی کننده تحقق آرزوهای سوارکار می نماید. همچنین سوژه تحقیق با رو آوردن به محیطی در مجاورت حیوانات محلی با محوریت اسب و سوارکاری، محصولات ارگانیک اهلی و تولیدات دست ساز و طبیعی ، درمان محیطی و تغذیه ای را در برنامه های خود داشته است. یکی از این مصادیق استفاده از مشتقات اسب مانند شیر اسب میباشد که با داشتن کلسترول پایین و پروتئین بالا و خاصیت جذب ماده های سمی از خون به دارویی ضد سرطان و ضد حساسیت می ماند که خیلی از داروسازی ها به دنبال استخراج این نوع شیر در محیط آزمایشگاه هستند. شیر اسب از جمله شیرهای مغذی و گران قیمت هست که دارای ویتامین A، ویتامین های گروه B، ویتامین C و ویتامین E می باشد. افزون بر این ویتامین ها، شیر اسب قادر به تامین میزان مناسبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آهنِ مورد نیاز بدن است. که به سلامت بدن کمک می کند. لازم به ذکر است که 200گرم شیر اسب، تنها ۸۸ کالری دارد و این در حالیست که همین اندازه از شیر گاو، ۱۳۰ کالری دارد،شیر اسب در بعضی کشورها مثل روسیه جایگاه مهمی دارد و پژوهش های فراوانی هم در زمینه خواص درمانی آن صورت گرفته است، شیراسب حاوی بیش از 25 پروتئین مختلف است. بسیاری از تحقیقات گزارش کرده اند که اجزای شیر فراتر از اهمیت تغذیه ای آن، دارای خواص بیولوژیک است. عملکرد بیولوژیکی شیر عمدتا به دلیل پپتیدها و پروتئین های آن است. پروتئین های شیر شامل تقریبا 20٪ پنیر و 80٪ کازئین هستند. پنیر حاوی پنج پروتئین عمده از جمله ایمونوگلوبولین ها و آلبومین سرم است. گزارش های متعددی از فعالیت های ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی کازئین و پروتئین های پنیر وجود دارد. نتایج مختلفی در مورد فعالیت ضد سرطانی شیرهای حیوانی گزارش شده است. مطالعات مشابهی نشان داده است که پروتئین هایشان دارای عملکرد سیتوتوکسیک (کشندگی سلول های سرطانی) در برابر سلول های A549 و سلول های سرطان سینه در انسان می باشد.در این مطالعه، فعالیت ضد سرطانی شیرهای مختلف و کازئین ها و پروتئین های پنیر آنها مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج نشان داد که شیرهای مادیان (اسب)، و کازئین های آنها فعالیت ضد سرطانی قوی در برابر سلول های MCF7 (سلول سرطان سینه انسانی)دارند. بیشترین فعالیت ضد سرطانی از کازئین مادیان به دست آمده و نتایج نشان داد که شیرهای گوسفند و بز و کازئین های آنها هیچگونه عملکرد ضد سرطانی ندارند. این شواهد نشان می دهد که فعالیت ضد سرطانی شیرهای حیوانی بیشتر مربوط به ویژگی های فیزیکی و شیمیایی کازئین های آنها است. نتایج ما نشان داد که پروتئین های پنیر شتر، گاو و خر دارای فعالیت سیتوتوکسیک (کشندگی سلول های سرطانی) ضعیفی هستند.این تحقیق نشان می دهد که بین فعالیت ضد سرطان کازئین های شیر و خواص فیزیکی و شیمیایی آنها مانند ساختار آلفا هلیکس و بارهای مثبت و منفی آن رابطه قابل توجهی وجود دارد. بالاترین درصد از بارهای مثبت و منفی، حاصل از کازئین های مادیان، شتر و خر است. کازئین شیر مادیان دارای بالاترین سطح ساختار آلفا هلیکس و فعالیت ضد سرطانی قوی بود.این مطالعه خارج از بدن انسان و در محیط آزمایشگاه (in vitro) در ایران انجام شده است. لذا مانند سایر مطالعات برای اینکه بتوان از نتایج آن برای درمان سرطان استفاده نمود لازم است تا مطالعات بالینی روی انسان (in vivo) نیز انجام شود تا بتوان نتیجه گیری نمود که شیر مادیان،در درمان سرطان قابل استفاده است. براساس تحقیقات آزمایشگاهی، کازئین شیر می تواند یک نامزد خوب برای تحقیقات درمانی روی بیماران سرطانی باشد.

نتیجه گیری:
پیامبر اکرم(ص) فرمودند”به فرزندان خود سه ورزش تیراندازی، سوارکاری و شنا بیاموزید. فواید بی حد و حصر ورزش شنا بر کسی پوشیده نیست و امروز به این نتیجه رسیده که حکمت‌های علمی این حدیث را امروز با وجود بهبود یافتگان با اسب دریافته‌ایم که صعب العلاج ترین بیماری‌ها که حتی پزشکان نشانه های علمی و امیدوار کننده ای در بهبود آنها نمیبینند و بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی مانند ابتلا به استرس توسط اسب قابل بهبود است و در حال حاضر ورزشی که بیشترین جنبه درمانی را دارد سوارکاری میباشد. ابزار یا ورزشی به اندازه تیر‌اندازی با کمان بین چشم و دست که در مهندسی از حرکت‌های پیچیده است،هماهنگی ایجاد نمی‌کند. این موارد خلاصه ای از بهبود های حاصله ایجاد شده در نگارنده و سوژه تحقیق بوده است که بعد از پرداختن به سوارکاری و به عنوان کسی که سال‌ها بر روی مهندسی تلفیق اسب و تیروکمان کار کرده و ورزش شنا را نیز برای سرد نمودن بعد از تمرین کمانگیری با اسب انجام داده میباشد و امیدوار است بتواند با کمک پزشکان نسبت به تایید مستحکم این فرضیات در درمان بیماران سرطان پستان که روشهای درمانی ایشان هورمونی میباشد با جایگزین نمودن هورمونهای شادی بخش با حضور اسب را جایگزین این روش درمانی نمایند، تا بتواند تا حدودی موجبات اطمینان خاطر بیماران مبتلا به سرطان و آسیب دیدگان را فراهم آورد.

 

 

پیشنهادات :
به سایر پژوهشگران علاقه مند به تحقیق در این خصوص این امکان را داده که علاوه بر استفاده از این نگاشه از طریق ایمیل منتشره در این مقاله با نگارنده در ارتباط بوده و روند بهبود و عقب نشینی بیماری سرطان با کمک اسب و سوارکاری و کمانداری با اسب و … را بصورت یک نمونه پژوهشی از میان سایر نمونه های موجود در جامعه آماری بیماران مبتلا به این بیماری مشاهده نمایند. ا گذراندن لحظات لذت‌بخش در کنار خانواده اسبهایمان‌، مانند درآغوش‌کشیدن و نوازش ، سعی کنید میزان ترشح اُکسی‌توسین را افزایش دهید. گوش‌دادن به موسیقی یکی از روش‌های شگفت‌انگیز دریافت دوپامین است. محققان دانشگاه «مک‌گیل» درخلال پژوهشی در سال ۲۰۱۱ دریافتند، گوش‌دادن به موسیقی موردعلاقه‌ی فرد، به‌ویژه اگر با نشان‌دادن احساس خوب ناشی از شنیدن ملودی آن همراه باشد، باعث دریافت میزان قابل‌توجهی دوپامین خواهد شد.پس با حضور اسبها حال خوب را نثار خود و اسبهایمان کنیم،سعی کنید با انجام فعالیت‌های کاهش‌دهنده‌ی استرس، سطح هورمون استروژن را در وضعیت متعادلی نگه دارید، فعالیت‌هایی مثل ، مراقبه درکنار اسبها یا پرداختن به هرچیز دیگری که برای کاهش استرس‌تان مفید میباشد.

تقدیر و تشکر :
از مهندس اردلان لک جهت همراهی در بازبینی این مقاله کمال تشکر را داشته و همینطور از مهندس احسان لک همسرم و رفیق راهم در محقق شدن نتایج این تحقیق در زندگی ام قدردانی میکنم.

منابع و مستندات :
منابع داخلی :
• سادات اصل احمدی ، یاسمن ،اسب و اسب سواری از منظر اسلام،کنگره بین المللی سلامت و صنعت اسب،سال97 صفحات1تا4
• عباچی زاده کامبیز ، کرامتی نیا علی اصغر ،روندهای اجتماعی و پیش بینی سرطان در ایران تا سال 2025، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر برسلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، سال 94 ، صفحات 3 تا 5
• احمدی امیر ، ایوبی آواز کریم ،بررسی تاثیر اسب درمانی بر روی عملکرد کودکان اوتیسم،دومین کنگره سالیانه کشوری دانشجویی طبری و بیست و دومین کنگره سالیانه کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، سال 98، ص 1تا5
منابع خارجی :

• Pamela J. Haylock, MA, RN, and Cynthia A. Cantril, RN, MPH/ HEALING WITH HORSES: FOSTERING RECOVERY FROM CANCER WITH HORSES AS THERAPISTS /page1:4, May 2006
• Dossey L. The healing power of pets: a look at animal-assisted therapy. Altern Ther. 1997;3:8-16.
• Kreuger A, Hey B, Reynes A/Horse whisperings/Altern Med/ July/August 2005;70- 74.
• Owen-Smith P. On the wings of pegasus: horse facilitated therapy with children. Proceedings of the 27th International Congress of Psychology. Stockholm. July 26, 2000
• BatesA. Of patients andhorses/equine facilitated psychotherapy/J Psychosocial Nurs. 2002;40(5):17-19
• 5 Happy Hormones And How Boost Them Naturally Dr. Susan Biali

منابع الکترونیکی
• 1. سونیا حسینی . پیشگیری و درمان ، زندگی. emsig.ir. fa/blog/relationship-between-cancer-and-depression-and-anxiety . فروردین 99
• 2.arizona oncology .news. .azfamily.comshows/good_morning_arizona/horse-therapy-for-cancer-patients-in-scottsdale. اردیبهشت 99
• 3.سرویس و بهداشت درمان ،isna.ir.سلامت. news/8804-04491. فروردین99
• 4.پشتیبانی کاربران . civilica.com. Paper-SRMMED22-SRMMED22_299.فروردین99
• 5. خواص مواد غذایی. beytoote.com. cookery/khavas-ghaza/horse3-milk-properties2.اردیبهشت 99
• 6.انواع سرطان.cnin.ir. Cancer-Treatment.aspx?31092.اردیبهشت 99
• 7.اجتماعی پزشکی. سرویس تسنیم.. tasnimnews.comfa/news/1394/08/26/918486فروردین99

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط